In totaal zijn zo’n 3,7 miljoen wagens ingeschreven in Vlaanderen. 29% daarvan is aangedreven door dieselmotoren, 58% is aangedreven door benzinemotoren. De elektrificatie blijft voorlopig eerder beperkt. “De elektrificatie krijgt veel aandacht, maar het is even belangrijk om te kijken naar waar de grootste beweging vandaag plaatsvindt: diesel verdwijnt, benzine neemt over,” zegt Gryffroy.  

In 2020 telde Vlaanderen nog 1,68 miljoen dieselwagens. Vijf jaar later zijn dat er 1,07 miljoen. Tegelijk groeide het aantal benzinewagens van 1,74 miljoen naar 2,13 miljoen. Daarmee wordt duidelijk dat de snelle daling van diesel niet één op één wordt opgevangen door elektrische voertuigen, maar grotendeels verschuift naar benzine.  

Elektrische groei

Het aantal volledig elektrische voertuigen is sinds 2020 sterk gestegen van 13.754 naar 245.615. Hybride voertuigen kenden een gelijkaardige evolutie: van 32.733 naar 255.989. Dat is een indrukwekkende groei, maar hun aandeel in het totale Vlaamse wagenpark blijft beperkt tot circa 15%. “Dat is ergens logisch, want de gemiddelde leeftijd van personenwagens in België schommelt rond de 10 jaar. De echte opkomst van elektrische wagens is nog geen 10 jaar geleden gestart”, stelt Gryffroy.  

Tegelijk stelt Gryffroy dat Vlaanderen zich ook moet voorbereiden op die verdere elektrificatie, die er onvermijdelijk aankomt. “In Nederland is bijvoorbeeld al sprake van netcongestie, waarbij het elektriciteitsnet vol zit. Een stevig en betrouwbaar elektriciteitsnet is dan ook een belangrijk element in de verdere elektrificatie van het wagenpark”, klinkt het. 

--- 

Bijkomende informatie bij Andries Gryffroy: andries.gryffroy@n-va.be of 0497 47 99 62