Minister van Energie Bart Tommelein is een koele minnaar van het debat over een CO 2-taks. Al belandt het thema vroeg of laat toch op tafel.

Eind deze maand overlegt federaal minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) met haar regionale collega's over een gezamenlijke energievisie en een bijbehorend pact. Als het van de minister afhangt, komt daar ook de invoering van een CO 2-taks ter sprake (DS 24 januari). Die taks kan ons land helpen bij het bereiken van zijn klimaatdoelstellingen. Maar op veel enthousiasme bij haar Vlaamse collega hoeft ze alvast niet te rekenen. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) reageerde gisteren weinig geamuseerd op het initiatief van Marghem. 'Het is een debat waard, maar we hebben al de hoogste belastingdruk. We gaan die niet verder laten oplopen', zei Tommelein in het Vlaams Parlement. 'Een CO 2-taks mag nooit een verhoging van de belastingen betekenen, alleen een verschuiving. Dit moet Europees geregeld worden, anders schieten we in de eigen voet. Trouwens, we kunnen de mensen beter belonen in plaats van ze te bestraffen.' Tommelein zegt zelfs dat hij zich zal verzetten tegen een verhoging van de energiefactuur, wat ook een verschuiving van belastingen via de CO 2-taks bemoeilijkt.

Veel kansen

Net op hetzelfde moment opende ­Marghem elders in Brussel haar 'nationaal debat' over de CO 2-taks. Zij bekijkt die duidelijk wel met een welwillend oog. 'We kunnen zo niet alleen de uitstoot van broeikasgassen beperken, de taks houdt vele kansen in', zei de minister. 'Hij kan ons via een fiscale verschuiving in staat stellen om banen te scheppen, op termijn de energieonafhankelijkheid van ons land te vergroten, de innovatie te stimuleren en bij te dragen aan de strijd tegen luchtvervuiling.' Ook Marghem spreekt dus over een budgetneutrale operatie en geen verhoging van de belastingen. Toch wordt haar initiatief ook bij andere federale meerderheidspartijen op gemengde gevoelens onthaald.

'Dit is een initiatief dat verder geen draagvlak heeft', verzekert de N-VA-energiespecialist Andries Gryffroy. 'Hier is overleg met de regio's en met andere Europese landen voor nodig.' CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne waarschuwt dat mensen die het financieel moeilijk hebben, de kans zouden moeten krijgen om de ­CO 2-heffing te vermijden.

Zware inspanning

Alleen heeft België er zich in het klimaatakkoord van Parijs wel toe verbonden om de klimaatopwarming te bestrijden. Ons land zal een zeer zware inspanning moeten doen om de doelstellingen te halen. Een CO 2-taks is een van de meest genoemde maatregelen om de klimaatopwarming te bestrijden. Na het klimaatakkoord van Parijs hebben veel internationale figuren zich voor de heffing uitgesproken, gaande van de toenmalige VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon over de Duitse kanselier Angela Merkel tot het klimaatpanel IPCC. De Europese Commissie voert zelf ook al discussies over een koolstofheffing op het verkeer en gebouwen, thema's die tot de Vlaamse bevoegdheden behoren. Vroeg of laat belandt de discussie hoe dan ook op de regeringstafel. Bovendien heeft het Vlaams Parlement eind vorig jaar nog een energieresolutie goedgekeurd, waarin het principe van een CO 2-heffing staat ingeschreven. Het parlement vraagt aan de Vlaamse regering om met de federale collega's te overleggen over 'het organiseren van een fiscale verschuiving van de bestaande heffingen en belastingen naar een heffing op de uitstoot van CO 2 door gebruikte brandstoffen'. Dat is precies wat Marghem voor ogen heeft.

Bron: De Standaard - 26 januari 2017

 

Onderwerpen