De Energiehuizen werden in 2015 in het leven geroepen. Ze stonden vooral in voor de energieleningen, die na de Zesde Staatshervorming gewestelijke in plaats van federale bevoegdheid werden. Vlamingen kunnen er terecht met al hun vragen over wonen en energie. Dat kan zowel online, telefonisch, een persoonlijk gesprek of een huisbezoek. Uit cijfers van Gryffroy blijkt dat er stevige verschillen zijn in het aantal contacten per inwoner tussen de verschillende Energiehuizen.  

Grote verschillen

In West-Vlaanderen halen enkele energiehuizen opvallend hoge cijfers. Energiehuis DVV Westhoek registreerde in 2024 maar liefst 10.007 fysieke contacten, goed voor ongeveer 50 per 1.000 inwoners. Energiehuis Warmer Wonen (W13) uit regio Kortrijk behoort met circa 44 fysieke contacten per 1.000 inwoners eveneens tot de top. Aan de andere kant vallen vooral Energiecentrale Gent en 3WPlus in Vlaams-Brabant op door hun bijzonder laag bereik (2 fysieke contacten per 1.000 inwoners).  

De verschillen zijn nog groter bij de digitale contacten. Opnieuw staan Energiehuis Warmer Wonen (W13) en Energiehuis DVV Westhoek in de top met respectievelijk 149 en 78 digitale contacten per 1.000 inwoners. Bij de Energiehuizen Veneco en Energiecentrale Gent in Oost-Vlaanderen blijft het aantal digitaal contact opvallend laag. Ze komen amper aan 3 contacten per 1.000 inwoners. 

Ook bij de huisbezoeken lopen de cijfers sterk uiteen. Energiehuis Warmer Wonen (W13) spant opnieuw de kroon met meer dan 23 huisbezoeken per 1.000 inwoners. In Gent, Aalst, regio Waasland en Limburg lift dat cijfer dan weer onder de 1 per 1.000 inwoners.  

Verklaring

Volgens Gryffroy spelen meerdere factoren mee. “Sommige energiehuizen zijn sterk ingebed in lokale besturen of intergemeentelijke samenwerkingen die renovatie actief promoten, andere werken veel minder proactief. Ook de kennis en capaciteit van het personeel lijkt sterk te verschillen. We vragen daarom een grondige analyse van wat werkt en wat niet, en hoe het beter kan.” 

Voor Gryffroy is het vooral een kwestie van gelijke dienstverlening voor elke Vlaming. “Waar je ook woont: iedereen moet goed geholpen kunnen worden met zijn of haar vragen over energie of renovaties. Zeker in tijden waarin renovatie cruciaal is, mag advies niet afhangen van je postcode.” 

Bijkomende informatie bij Andries Gryffroy: andries.gryffroy@n-va.be of 0497 47 99 62 

Onderwerpen