Vlaanderen rijdt op schema met vergroening van wagenpark

Door Andries Gryffroy op 29 januari 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Infrastructuur en openbare werken
Laadpaal voor electrische wagen

“We kunnen niet om ons transport heen als we onze CO2-uitstoot willen verlagen. Die uitstoot kunnen we terugdringen door minder kilometers te rijden en door over te schakelen naar meer duurzaam vervoer. Het is dan ook positief dat het wagenpark in Vlaanderen vergroent en men steeds minder op diesel en benzine rijdt.” Vlaams volksvertegenwoordiger Andries Gryffroy reageert tevreden nu blijkt dat de Vlaamse Regering op schema zit om haar doelstellingen inzake elektrische wagens en bijhorende laadpalen te behalen.

Doel in zicht

Deze Vlaamse Regering bevestigt de ambitie van de vorige Vlaamse regering om tegen eind 2020 60.000 elektrische wagens op de weg te hebben. Uit cijfers van Vlaams volksvertegenwoordiger en energiespecialist Andries Gryffroy blijkt dat we die zullen halen, aangezien er op eind 2019 in Vlaanderen bijna 45.000 elektrische wagens rondreden. Ook de uitrol voor de bijhorende laadinfrastructuur voor elektrische wagens verloopt volgens het vooropgestelde schema. “Doel in zicht dus”, reageert Gryffroy hoopvol op de recente cijfers. “We kunnen niet om ons transport heen als we onze CO2-uitstoot willen verlagen. Die uitstoot kunnen we terugdringen door minder kilometers te rijden en door over te schakelen naar meer duurzaam vervoer. Het is dan ook positief dat het wagenpark in Vlaanderen vergroent en men steeds minder op diesel en benzine rijdt.”

Transparantere kosten

Ondanks deze bemoedigende tendensen, zijn er ook enkele aandachtspunten. Ten eerste is de kost van een oplaadbeurt nog onduidelijk. Een Europees project pakt dat probleem aan. “Concreet komt het erop neer dat alle laadpalen op eenzelfde website worden weergegeven en de consument vooraf een duidelijk zicht heeft op de kostprijs van een laadbeurt. Dit zal dus zorgen voor meer transparantie”, aldus Gryffroy.

230 of 400 volt?

Een tweede aandachtspunt is de capaciteit van het elektriciteitsnet. Brussel kampt met een verouderd elektriciteitsnetwerk en heeft vaker een 230 volt-netwerk. “Op zich hoeft 230 volt evenwel geen probleem te zijn, al zal de consument in dat geval zich tevreden moeten stellen met een langere oplaadtijd,” stelt Andries Gryffroy. “Ook in Oslo, waar 50 procent van de wagens elektrisch is, beschikt men over een netwerk van 230 volt. Het is vooral een kwestie van gedragsverandering en van plannen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is